Osłuchanie z piosenką „Z ogródka”. – 26.03. czwartek

26.03. czwartek

Temat: Osłuchanie z piosenką „Z ogródka”

Cele:
Dziecko potrafi powiedzieć o czym jest piosenka
Dziecko śpiewa piosenkę fragmentami lub w całości
Dziecko czyta wyrazy
Dziecko łączy obrazki w pary

1.Słuchanie piosenki „ Z ogródka” (materiały pomocnicze)
Małgorzata Robaczyk „Z ogródka”
Do ogródka dziś pójdziemy
Hop-sa, hop-sa, tra la, la, la.
Pyszne jabłka przyniesiemy,
Każde dziecko dobry humor ma.

Ref. Zobacz sam! Już dwa mam!
Jedno więc tobie dam.
Zobacz sam! Już dwa mam!
Ze mną tańcz, ram, pam, pam. (2X)
Do ogródka dziś pójdziemy,
Hop-sa, hop-sa, tra la, la, la.
Słodkie gruszki przyniesiemy,
Każde dziecko dobry humor ma.
Do ogródka dziś pójdziemy,
Hop-sa, hop-sa, tra la, la, la.
Smaczne śliwki przyniesiemy,
Każde dziecko dobry humor ma.

2.Rozmowa o piosence.

Przeczytaj dziecku treść piosenki i porozmawiajcie o czym opowiada. Niech dziecko po kolei wymieni owoce, które występują w piosence. Zachęć dziecko do wypowiadania się całymi zdaniami.

  1. Wypełnianie karty pracy nr 117.

Czytanie wyrazów (jeśli dziecko nie czyta jeszcze wyrazów, przeczytaj je razem z dzieckiem), łączenie wyrazów w pary, czytanie prostych zdań, rysowanie po śladach.

  1. Ćwiczenia grafomotoryczne. Pamiętajmy, żeby zwracać uwagę na pozycję dziecka przy pracy i sposób trzymania ołówka. (Prawidłowy uchwyt to mniejsza męczliwość ręki przy pisaniu).

5.Oglądamy, słuchamy, bawimy się przy piosenkach i tekstach na platformie Tom and Keri w ramach projektu Dwujęzyczna Opolszczyzna.

https://klett.pl/aktualnosci/materialy

Alternatywą piosenki o ogródku może być piosenka „Gadzie pogaduszki” utrwalająca trudną literę „G, g” a dla wielu może być wstępem do ciekawych rozmów czy prac plastycznych.

Zadaj dziecku zagadki: Choć ma gruby pancerz – wcale nie wojuje. Choć ma cztery nogi –wolno spaceruje (żółw) ; W słonku się wygrzała, w trawę dała nurka, taka zwinna, mała i szybka…(jaszczurka).

Czy wiesz jakie zwierzęta nazywamy gadami? Jakie mają cechy? (jaszczurki, żółwie, węże, krokodyle…dinozaury) (4 kończyny, składanie jaj, sucha skóra…)

https://images.app.goo.gl/CLsFjy4c9QBEHToy8
https://images.app.goo.gl/suDUCyx1DdG9UArP6
https://images.app.goo.gl/8zHjjp7mG5eqP7mb8
https://images.app.goo.gl/7Wz2wDonV4HJHNs47
https://images.app.goo.gl/8qk2bGAyfYG2w9aq5
https://images.app.goo.gl/3kG9ytNdJxo3oVTj6

Niech dziecko wysłucha piosenki „Gadzie pogaduszki”, może kilka razy, bo piosenka ma szybkie tempo. Przed wysłuchaniem powiedz dziecku, żeby spróbowało odpowiedzieć na pytanie:
Co jeden gad zaproponował drugiemu? O czym gady rozmawiały?

https://chomikuj.pl/TaaYhmmm/Metoda+dobrego+startu/Od+piosenki+do+literki+-+kaseta+B+(zuzanna262)/08.Gadzie+pogaduszki,1596335007.mp3(audio)

Gadzie pogaduszki
Gad do gada tak powiada, pogadajmy proszę gada
Głowę mam nie od parady, pogadajmy, jak dwa gady

Ref. Gada, gada gad do gada; Gad gadowi odpowiada
Zagadnięty gad powiada, owszem chętnie proszę gada
To mi bardzo odpowiada, z gadem tak się miło gada
Pogadały o pogodzie, o urodzie i o modzie
Obgadały inne gady, na gaduły nie ma rady

Co to znaczy, że ktoś jest gadułą? Jak wyjaśnić zwrot „Głowę mam nie od parady…”?
Spróbujcie razem powtarzać szybko refren piosenki „Gada, gada gad do gada; Gad gadowi odpowiada…”
Jaką głoskę słychać na początku wyrazu „gad”? Przypomnijcie, jak wygląda litera „G, g”. Spróbujcie ulepić literę z plasteliny. Jak macie chęć spróbujcie ulepić jakiegoś gada z plasteliny.
Niech dziecko spróbuje poruszać się, jak wybrany przez siebie gad. Może chodzić na czworakach lub pełzać.
Nauczcie się słów piosenki. Możecie ją potem wspólnie śpiewać w różnych sytuacjach.

Dobrej zabawy.